www.sakshaug.info

treff siden 10/03/03

Denne siden ble sist oppdatert 17/10/09

Guttetur til New York

Som de fleste har forstått er vi over middels interessert i ishockey og vi har fulgt med på NHL ishockey på TV i mange år allerede. Både vi og pappa har lenge kunne tenkt oss å reise over til USA og se noen kamper i levende live, men med bare tanken på hvor mye det koster har vi nøyd oss med drømmen.

Vinterferien 2009 skulle dog endre på alt dette. Helt uten videre hadde pappa bestilt flybilletter, hotell og billetter til tre NHL kamper for bare oss tre gutta alene. Guttetur til New York var et faktum.

Avreise var torsdag 14. februar og flyturen gikk via Amsterdam og mens vi ventet på flyet videre til New York ordnet pappa så vi kunne vente i en Lounge. Det var helt greit for der kunne vi sitte i fred å spille litt PSP, spise potetgull og kaker, drikke så mye brus du vil, ja rett og slett kose oss. Flyturen videre var ikke så ille den heller. For første gang skulle vi fly en 747 jumbojet og vi hadde plasser rett bak første klasse. Veldig behagelig faktisk.

Vel fremme i New York ordnet vi kjapt med bagasje og tok en taxi inn til hotellet. Følelsen når vi kjørte innover mot Manhattan var helt utrolig. Det var lys over alt og husene som vi har sett på TV så mange ganger sto der rett foran oss. Dette overgikk alt vi hadde ventet oss. Egentlig burde vi sloknet fullstendig når vi kom på rommet, men vi bare måtte ut å se oss litt rundt. Bare en liten tur. Denne lille turen ble en to timers gåtur ned til Times Square og tilbake hvor vi stort sett så oppover hele tiden. Helt fantasisk, men veldig slitsomt. Vi la oss rundt midnatt amerikansk tid, noe som betyr at vi har vært våken i over 20 timer i strekk…

Neste dag våknet vi rundt 7 og vi hadde hele dagen foran oss før kampen med New Jersey Devils mot Boston Bruins. Selv om vi hadde planlagt dette som en hockeytur fant vi fort ut at New York har mye mer å by på. Vi fortsatte der vi sluttet dagen før og gikk innom alle de plassene vi mente var kjente. Med det så gikk dagen fort med besøk innom Rockerfeller, Times Square, verdens største ToysR’us med eget tivoli innendørs og Madame Tussauds voksmuseum for å nevne noe. Tanken var egentlig å finne oss en finere plass å spise, men vi fant noe enkelt på veien og dro tilbake til hotellet og gjorde klar til kamp.

Vi ble fort lei av å gå rundt om kring og kjøpte oss ukeskort på T-banen. Dette var både moro og praktisk. Vi fant oss et lokaltog som gikk til New Jersey og kort tid etter sto vi utenfor den nylig bygde Prudential Center, hjemmearenaen til New Jersey Devils. Etter avhenting av billettene tok vi turen innom supporterbutikken og handlet noen greier til både oss selv og mamma. Deretter var det å ta turen inn i selve arenaen for å finne plassene. Det var ingen problemer å få tiden til å gå for det var mange ting å se på og holde på med.

Høydepunktet var likevel når spillerne kom på isen for oppvarming. Endelig var vi der. Zach Parise, Brendan Shanahan, Zdeno Chara, for å nevne noen. Ingen Martin Brodeur dessverre da han var skadet, men Scott Clemmentsen var ikke noen dårlig erstatning han heller. Det ble ingen målrik kamp, men det var ikke i mangel av forsøk. Keeperne i begge endene hadde mange fantastiske redninger og sørget for masse liv i kampen. Endelig klarte New Jersey å få hull på byllen og vi kunne for første gang høre det berømte målhornet vi har hørt så mange ganger før på TV. Vi hadde fått vårt. Ellers er det noe spesielt å se og høre spillere blokkere slagskudd fra Chara. Der er det krefter i sving… New Jersey vant 1-0 og vi var alle fornøyde, men slitne. Begge sovnet på veien hjem, men pappa loset oss trygt tilbake til rommet.

Neste dag våknet vi rundt 4 og plaget vettet av pappa frem til ca 6. Da tok pappa med oss på en joggetur for se oss mer rundt. Vi bodde kort vei fra Central Park og fant raskt noen joggeløyper som var fine å bruke. Ekstra artig var det selvsagt at vi kjente igjen mange plasser fra filmer som blant annet Hjemme alene og Spiderman. Pappa var også hellig overbevist om at han så Merryl Streep. Etter joggeturen måtte vi se oss mer rundt og da var det like greit å bruke de etablerte sightseeing selskapene som fantes. Første stopp ble selvsagt Empire State Building og vi var alle enig om at det var høyt… Etter den tok vi oss en båttur som gikk rundt store deler av Manhattan. Det var kanskje det største høydepunktet utover ishockey på hele turen. Været var fantastisk og utsikten likeså. Frihetsgudinnen, Brooklyn Bridge, for en utsikt. Etter båtturen var vi ganske lei av å gå så vi leide likegodt en limousine da taxikøen ikke lignet grisen. Kult…

Søndag var hockeydag igjen, men vi rakk en sightseeing runde før kampen. Vi var tidlig opp og fant en holdeplass til de bussrundene som daglig gikk gjennom byen. Mye fint å se på, men gud bedre hvor kaldt. Likegreit bare å komme seg på kampen. Denne gangen var det New York Rangers mot Philadelphia Flyers i selveste Madison Square Garden. Tidlig på plass igjen, men denne gangen var det ikke like mye som skjedde i hallen. Vi traff en del andre nordmenn som også var på tur, men utover det var det bare å se seg rundt. For oppvarmingen gikk vi denne gangen helt ned til isen. Det var en helt annen opplevelse og vi gikk rundt å så på spillerne og tok bilder under hele oppvarmingen. Kampen var meget underholdene å se på, men stemningen i bygningen var ikke spesielt bra. Rangers spilte dårlig og stemningen nådde sitt absolutte bunnpunkt når Rangers slapp inn et undertallsmål i 5 mot 3. De eneste ropene som kunne høres var ”Fire Renney!” (Grovt oversatt; spark hovedtrenern). En slåsskamp fikk det til å bruse litt, men ikke mye. Kampen endte 2-5 i favør Philadelphia og vi var meget fornøyd med opplevelsen.

Etter kampen tok vi T-banen ned til World Trade Center (WTC) tomten for å se oss rundt der. Det var ikke mye å se på, men det var spesielt å være der. Vi avsluttet dagen med en bedre middag på restaurant nede ved WTC før vi tok T-banen hjem. Nok en flott dag.

Mandagen skulle kursen settes mot Long Island for å få med oss kampen mellom New York Islanders mot selveste Pittsburg Penguins. Dette var vel kampen vi hadde størst forventninger til, spesielt siden vi hadde plasser på rad 2 ved Pittsburg sitt mål. Mandagen viste seg å være helligdag og det var ingen enkel greie å komme seg ut til Nassau Coliseum. Vi fant noen eldre karer med Islandersdrakt og regnet med at de visste hvordan vi skulle komme oss ut dit. Takk og lov for de karene, for dette ble en skikkelig oppdagelsesreise i New Yorks offentlige transportverden. Spesialbilletter, togbytter og bussforbindelse måtte til og etter nesten 3 timer med reise var vi på plass.

Nok en gang var vi tidlig på plass og det sikret oss plass i restauranten før kampen. Vi fikk spist et bedre måltid før vi fant våre plasser. Høydepunktet ble nok en gang oppvarmingen for da kunne vi stå helt nede ved glasset å se spillere som Sidney Crossby og Evgeni Malkin varme opp rett foran vår nese. Som et ekstra høydepunkt klarte pappa å snappe opp en puck som Maxime Talbot vippet over glasset. Fra dette øyeblikket var vi frelst. Ishockey skal oppleves nærme isen, men ikke fra hvor som helst. De beste plassene er faktisk bak målene på hver side. Da er det svært lite av isen som er i skygge av spillerbokser og utvisningsbokser.

På denne kampen fikk vi endelig oppleve litt av den stemningen vi hadde forventninger om. Denne dagen var en såkalt barnas dag og det var mange maskotter og masse liv på tribunene. Kampen bølget frem og tilbake hele tiden og vi fikk en drømmeavslutning hvor kampen gikk til både overtid og straffer. Der vitnet vi at Sidney Crossby ikke lykkes med å sette den avgjørende straffen så Islanders stakk av med seieren. 3-2 viste måltavla og publikum var helt i ekstase. Selv om det var mye igjen av dagen skulle det vise seg at vi ikke rakk særlig mer enn å komme oss hjem. Det fantes knapt transporttilbud og vi var en hel gjeng som mer eller mindre måtte kapre en buss for å komme oss til toget. Der var det helligdagsrute og vi ventet og ventet og ventet… Moro var det likevel. Vi traff de to eldre karene igjen og han viste oss masse bilder som han hadde tatt og fortalte mange historier.

Siste dagen hadde vi egentlig ikke så mye mer igjen å by på. Vi var slitne og fornøyde men måtte få inn litt shopping til oss selv. Vi endte opp med å kjøpe oss nye rullesko og to par skatesko hver for under tusen kroner til sammen. Vi måtte en tur innom NHL butikken igjen for å kjøpe litt ekstra greier der også. Deretter var det bare å pakke sakene og ta en taxi til flyplassen igjen. Flyturen hjem var helt grei siden flyet var nesten helt tomt. Alle vi tre hadde en hel treseters rad hver og vi sov nesten hele veien. Slitne var vi likevel når vi landet i Norge og vi sov hele veien hjem på flybussen. En tur å huske for lang tid fremover.

Disse sidene er vel verd å sjekke.

Digital Blasphemy
Free 3d Wallpapers

Klikk for mer informasjon om våre blader